De rol van kleurenpsychologie bij het ontwerpen van menu's

The Role Of Colour Psychology In Menu Design

Uw kleurkeuze voor uw restaurant is cruciaal, vooral bij het ontwerp van uw menukaart. Ook wel "chromatiek" genoemd, kleur beïnvloedt de reacties van het onderbewustzijn van uw klanten. Het beïnvloedt hun emoties, gedrag en visuele perceptie.

Kies je een kleur voor de vormgeving van je restaurantmenu? Dit artikel leidt u door uw voorkeuren.

Gids voor het kiezen van uw menuontwerpkleuren

Rood

Deze kleur wekt energie en passie op. Als het op eten aankomt, stimuleert rood de eetlust. Wanneer mensen in uw etablissement deze schaduw zien, verhoogt dit hun energie. Door de hartslag te verhogen en de zenuwimpulsen te verhogen, geeft rood aan dat iemand klaar is om te smullen en wekt het de neuronen op.

Het is je misschien opgevallen dat de meeste fastfoodketens de kleur rood in hun logo's verwerken. Het is omdat als je die toon ziet, je het correleert met mals vlees, een zoet snoepje of een sappige aardbei. Omdat het een intense kleur is, roept het een snelle reactie of een dringende reactie op.

Blauw

Conservatieve merken kiezen vaak voor de kleur blauw omdat het staat voor veiligheid en vertrouwen. Het is echter misschien niet de beste keuze om het op te nemen in een restaurantbedrijf.

In de eerste plaats onderdrukt blauw de eetlust en onderdrukt het hongergevoel. Om het bot te zeggen, deze kleur is het meest onsmakelijk.

Blauw, in relatie tot voedsel, oogstte pas succes met de introductie van de blauwe M&M. Aan de andere kant is het waarschijnlijk niet effectief in iets anders dan een blauw snoepje. Wanneer mensen deze schaduw zien, worden ze meestal herinnerd aan bedorven voedsel. Blauw in uw restaurantmenu, tafelkleden en muren kan de eetlust van uw klanten juist belemmeren.

Positief is dat blauw kan worden geassocieerd met caloriearm en gewichtsverminderend voedsel, en aangezien het vaak verwijst naar de kleur van water, kan deze kleur betekenen dat voedsel, vooral zeevruchten, vers is. Blauwtinten in uw etablissement geven de boodschap weer dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit.

Oranje

Sommige bronnen zeggen dat je nooit oranje moet dragen naar een sollicitatiegesprek, omdat je dan onprofessioneel overkomt. Deze kleur heeft echter een stimulerend, leuk en optimistisch effect. Wees echter voorzichtig met het gebruik ervan, want de negatieve connotaties zijn onder meer onvolwassen en oppervlakkig zijn.

Als je aan sinaasappels denkt, denk je misschien aan sinaasappelsap. Het wekt impulsen op en wordt beschouwd als een comfortabele kleur. Je zintuigen worden geprikkeld als je sinaasappel ziet, en dat is essentieel in een restaurantervaring.

Sinaasappel stimuleert de eetlust en conversatie en staat erom bekend de verkoop te stimuleren in eetzaken zoals bistro's, diners en cafés.

Als klanten in uw restaurant omringd zijn door de oranje kleur, worden ze opgewonden om te eten, te praten en in het pand te blijven en geven ze dus meer geld uit. Voor het grootste deel vertegenwoordigt deze kleur een goede prijs.

Geel

Dit staat bekend als een vrolijke en opbeurende kleur. Het betekent ook jeugdigheid, optimisme en enthousiasme. Het nadeel is echter dat het goedkoop lijkt.

Geel schreeuwt jeugdigheid, maar in de voedingsindustrie kan het verkeerd zijn omdat het naïviteit of ongekunsteldheid toont.

Geel stimuleert de analytische kant van de hersenen, maar verbreekt de verbinding met de creatieve kant. Wees dus voorzichtig, want eten gaat in wezen over creativiteit.

Fastfoodrestaurants kunnen deze kleur toch gebruiken vanwege het vermogen om onrust te veroorzaken. Het zou praktisch zijn voor een snelle doorlooptijd van de klant.

Groente

Er zijn veel aspecten die de kleur groen symboliseren, zoals rijkdom, balans, harmonie, ontspanning, natuur, creativiteit en het milieu. Zoals je misschien weet, wordt gezond, vegetarisch en vers voedsel geassocieerd met deze kleur, en het impliceert een goede smaak.

Groen heeft als kleur verschillende betekenissen. Het aanduiden van de natuur brengt ontspanning teweeg. De grote wereldwijde koffieketen Starbucks, bijvoorbeeld, gebruikt deze kleur in zijn logo omdat het klanten aanspoort om te gaan zitten en te ontspannen.

Grote biologische voedingsmerken gebruiken ook over het algemeen groen.

Roze

Roze als kleur komt over om oprecht en romantisch te zijn. Het is ook kalmerend en vertegenwoordigt het vrouwelijke.

Als het om voedsel gaat, betekent deze kleur iets zoets en zelfs varkenshuid. Vrouwelijke merken worden uitgebeeld door roze.

Je zou deze tint in eerste instantie kunnen associëren met onnatuurlijk en ongezond voedsel, maar het heeft kalmerende en kalmerende eigenschappen. Pepto Bismol is bijvoorbeeld roze gekleurd, maar het is geen voedsel.

Het is dus misschien geen ideale optie om roze te gebruiken voor de branding van uw restaurant, tenzij uw bedrijf snoep verkoopt of een bakkerij heeft.

Zwart

Deze kleur is aantrekkelijk als klassieker. Hoewel vrij koud, vertegenwoordigt het kracht, autoriteit, kracht en verfijning.

Gregg Rapp, een bekende menu-engineer, zei dat zwarte inkt op wit papier het meeste contrast geeft en je menu goed leesbaar maakt. Zwart en wit in uw logo stralen eenvoud uit. Het straalt een chique uitstraling uit als je de kleur weglaat.

In de lijst van 's werelds 50 beste restaurants zult u merken dat de meeste van deze bedrijven een zwart logo hebben. Het is vooral omdat het blijk geeft van eenvoud en verfijning.

Zwart gekleurd voedsel is niet het meest wenselijk, maar bepaalde selecties zijn acceptabel, zoals pasta met inktvisinkt, verbrande uiteinden, zwarte drop, kalamata-olijven en Jack Daniels en zwarte rum.

Grijs- Zilver

De psychologische eigenschappen van grijs-zilver omvatten volwassenheid, betrouwbaarheid en solidariteit. Gebruik het echter niet te veel, want het kan depressie en geen emotie uitstralen.

Normaal gesproken zie je geen voedsel dat grijs gekleurd is. Anders worden ze gecombineerd met accentkleuren die aantrekkelijk kunnen zijn omdat er contrast is.

Gewoonlijk zijn theeverpakkingen grijs gekleurd, waardoor ze er aards uitzien en natuurlijke ingrediënten betekenen.

Je bent misschien een gerecht tegengekomen dat op een steenachtig bord wordt geserveerd en het heeft een zekere aantrekkingskracht.

Dan is er het meer populaire zilver dat staat voor klasse en reinheid, zoals wanneer je denkt aan roestvrijstalen toonbanken. Er zijn ook blikverpakkingen en zilveren flessen die reinheid en hygiëne betekenen.

Conclusie

Het kiezen van de juiste kleuren voor uw restaurantmenu, accessoires, interieur en andere uitrusting is belangrijk. U wilt de meest enthousiaste reactie creëren en uw publiek op de meest effectieve manier beïnvloeden. Uw doel is in de eerste plaats om hen te verleiden om te genieten van hun ervaring in uw etablissement en om terug te keren.

Lees ons artikel over; Top 10 restaurantmenuhouders

We hebben covers geproduceerd voor toonaangevende merken, waaronder

We zijn er trots op dat we FSC®-gecertificeerd zijn

Meer informatie >