Restaurants moeten een goed geïmplementeerd voedselveiligheidsprogramma hebben en een deel hiervan is een efficiënt handwasbeleid. Als restauranteigenaar moet uw bedrijf sterk gericht zijn op het consequent trainen van uw personeel en ervoor zorgen dat ze protocollen volgen. De aard van uw bedrijf vereist dat fundamentele handwassen en handhygiëne in het terrein moet worden geïmplementeerd.
Heb je onze gezien Op maat gemaakte bill -presentatoren?
Waarom is hand wassen belangrijk?
Bacteriën die in uw etablissement reizen en onveilig voedsel serveren, kunnen schadelijk zijn voor uw bedrijf, en dit dilemma kan beginnen met ongewassen handen. Zonder de juiste handhygiëne, oppervlakken en andere items, inclusief voedingsmiddelen die aan uw gasten worden geserveerd, kunnen besmet raken.
Het is logisch dat het keukenpersoneel zich strikt moet houden aan handwassingprotocollen, maar afgezien van deze voedselhandlers lopen front-house werknemers ook risico. Ze raken tenslotte oppervlakken en items zoals flatware en drinkglazen, en kunnen mogelijke bronnen van kruisbesmetting zijn.
Door voedsel overgedragen ziekten worden veroorzaakt door ziekteverwekkers die onzichtbaar zijn voor de blote ogen, en handwas wordt verondersteld een van de beste manieren te zijn om de verspreiding van deze micro-organismen te voorkomen.
Waar moeten werknemers hun handen wassen?
Er moeten worden aangewezen stations voor handwassing waarbij goedgekeurde handwaszeep samen met papieren handdoeken worden verstrekt. Warm stromend water moet toegankelijk zijn voor deze handgootsteen, en deze moet op zijn minst instelbaar zijn tot 100 graden Fahrenheit. Een teken voor identificatie moet in elk van deze stations worden aangegeven.
Dergelijke vereisten hierboven moeten ervoor zorgen dat werknemers uit de buurt blijven van het wassen van hun handen bij de verkeerde gootsteen. In een commerciële keuken zijn er typisch verschillende wastafels die bedoeld zijn voor verschillende toepassingen. Een utility -gootsteen is bijvoorbeeld niet gevuld met papieren handdoeken en handzeep. Werknemers wassen er niet in omdat het vies dweilwater kan bevatten dat een bron van verontreiniging is. Een potvuller heeft ook zijn specifieke functie en het is niet ideaal om met de hand te wassen, omdat water daaruit misschien niet heet genoeg is om ziektekiemen te elimineren.
In het geval dat een gezondheidsinspecteur komt en een medewerker ziet die zijn handwas in een van deze wastafels doet in plaats van een goed handwasstation, kan uw vestiging worden beschuldigd van het overtreden van een gezondheidscode.
Vereisten voor handwassing
Het hangt af van uw lokale regelgevende autoriteit hoe commerciële keukenhandgootbehoeften worden geïmplementeerd. Hieronder is echter een algemene gids over het opzetten van handwasstations in uw restaurant. Ze moeten worden gevuld met het volgende:
Aangewezen gebruik
Ze mogen alleen worden gebruikt voor het wassen van handen en niet voor andere doeleinden.
Handige locatie
Ze moeten zich op toegankelijke locaties in het hele etablissement bevinden, zoals de bargebieden en de voorkant van het huis.
Waterleidingen
Warm en koud water moet er beschikbaar zijn.
Handzeep
De meegeleverde handwaszeep moet worden goedgekeurd.
Handdrogingsapparatuur
Muur gemonteerde papieren handdoeken of handdrogers moeten bereikbaar zijn
Touchless kranen
Deze apparatuur moet 15 seconden draaien
Watertemperatuur
Heet en koud water dat beschikbaar is bij de gootsteen moet in zijn minst verstelbaar zijn om op zijn minst 100 graden Fahrenheit te bereiken
Handwasbord
De gootsteen moet worden uitgerust met een bord dat de naleving van de hand wassen vereist.
Wat is de juiste manier om uw handen te wassen?
Het lijkt een heel eenvoudige taak, maar ga er niet vanuit dat uw werknemers de juiste manier weten om hun handen te wassen. Er is een juiste procedure voor handwas die het effectiever maakt. Het wordt hieronder uitgewerkt:
- Gebruik warm stromend water en nat je handen en je onderarmen.
- Zeep moet dan worden toegepast en de handen wrijven samen om schuim te ontwikkelen.
- Schrob je handen en armen gedurende een periode van 20 seconden, inclusief tussen je vingers, je vingertoppen en onder je nagels.
- Spoel je handen en armen met het gebruik van warm water grondig af.
- Gebruik een schone papieren handdoek, of anders een handdroger, droog de natte delen van uw handen en armen.
- Als je klaar bent met wassen, koop dan een papieren handdoek en gebruik deze om de kraan uit te schakelen.
U kunt een herinnering aan deze handwasstappen op elk gootsteenstation plaatsen om uw personeel aan te moedigen zich aan hen te houden. Het kan in de vorm van posters zijn met afbeeldingen die een waardevol visueel hulpmiddel kunnen zijn.
Richtlijnen voor handhygiëne
De praktijk van de juiste handverzorging moet in uw restaurant worden geïmplementeerd op dezelfde manier als richtlijnen over schone uniformen en verschillende andere werkplek persoonlijk hygiënebeleid worden opgelegd. Sommigen van hen zijn de volgende:
Fingernails moeten schoon en getrimd zijn
Het is moeilijker om lange vingernagels schoon te maken en ze zijn een fokplaats voor ziektekiemen. Ze kunnen ook handschoenen scheuren of afbreken en in voedsel vallen en verontreiniging veroorzaken.
Geen dragen van nepnagels
Medewerkers van foodservice moeten vermijden om ze aan te trekken. Afgezien van het moeilijk te reinigen, kunnen ze ook op het voedsel vallen.
Geen dragen van nagellak
Medewerkers die handverzorging beoefenen, moeten geen nagellak dragen. Vuil en ziektekiemen kunnen zich onder gepolijste nagels verbergen, en ze kunnen afvellen en mengen met het voedsel.
Ringen en armbanden moeten worden verwijderd tijdens het werken
Vuil en andere verontreinigingen kunnen zich verstoppen in deze sieraden en kunnen het voedsel vervuilen. Gewone trouwringen kunnen worden toegestaan, maar andere soorten ringen moeten worden afgenomen tijdens het werken.
Als restauranteigenaar of exploitant is het u taak om de juiste toon te creëren met betrekking tot het wassen van handwas op uw werkplek. Gebruik de beste hygiënische effectieve restaurantapparatuur en accessoires, zoals die geproduceerd door wereldwijde menu's, en wees nauwgezet in het trainen, informeren en instrueren van uw werknemers om ervoor te zorgen dat ze zich houden aan relevante normen en vereisten.
Heb je onze Op maat gemaakte menuborden.