Nieuwe servers trainen in uw restaurant [Checklist servertraining]

How to Train New Servers At Your Restaurant [Server Training Checklist]

Het loont altijd om het bedienend personeel van uw restaurant efficiënt op te leiden. Letterlijk, want zij zijn degenen die de meeste facetime met uw klanten doorbrengen. En als uw gasten een goede ervaring hebben, kunnen ze terugkerende klanten worden die de winst van uw restaurant kunnen verbeteren.

Dus eigenlijk moet u de juiste werknemers voor de klus aannemen. U kunt zelfs enorme winsten behalen voor uw eetgelegenheid als u een gestructureerd servertrainingsprogramma implementeert.

Kopen klemborden online

Er zijn tal van enorme voordelen van servertraining. Wanneer u een nieuw iemand aanneemt, kunt u gemakkelijk uw werkcultuur benadrukken, wat op zijn beurt de omloopsnelheid verlaagt. Vanuit uw restaurantserver-trainingsprogramma zou u in staat moeten zijn om productief en goed geïnformeerd personeel op te bouwen.

Wat zijn de stappen voor servertraining?

1. Maak een handboek voor bedienend personeel

Afgezien van uw nieuwe medewerkers, zullen uw oudere en gevestigde medewerkers veel baat hebben bij een serverhandboek. Al uw werknemers moeten er een exemplaar van bewaren, terwijl er indien nodig 2 of 3 exemplaren beschikbaar kunnen zijn in het restaurant ter referentie. De reikwijdte van de trainingshandleiding moet richtlijnen voor serveretiquette, hun uniformen en hun scripts bevatten, samen met kennis over upselling en veiligheidsbeleid.

2. Besteed tijd aan het oriënteren van uw nieuw ingehuurde servers

Als drukke restauranteigenaar sla je deze stap misschien over en delegeer je deze taak aan je managers. Het is echter waardevol dat u een oriëntatie en ontmoeting met nieuwe medewerkers houdt. Door deze stap in uw werkcultuur te zetten, kunnen uw werknemers worden aangemoedigd om voor de lange termijn in uw bedrijf te werken. Tijdens de oriëntatie kunt u relevante details bespreken, zoals de missie en geschiedenis van uw bedrijf, het concept en de cultuur van uw restaurant, en uw personeel een rondleiding door het gebouw geven voor hun eerste dienst.

Lees: Unieke menu-ideeën om uw klantervaring te verbeteren

3. Stel servertrainingsdoelen en -normen in

Wat zijn uw doelen voor het trainen van uw servers? Dit zijn de normen waar uw medewerkers aan moeten voldoen. U wilt er zeker van zijn dat elk personeelslid in uw restaurant hetzelfde trainingsniveau krijgt en dat een dergelijk programma van u consistent is. Er moet een trainingsschema worden opgesteld, dat uw nieuwe werknemers bijvoorbeeld een of twee weken voordat ze aan tafel komen, moet doorlopen. Er moeten ook benchmarks voor de training worden gemaakt, waarbij de nieuwe medewerkers bijvoorbeeld na de eerste trainingsdag de vaste bierkaart en tafelnummers moeten kunnen onthouden of de bedrijfsgeschiedenis kunnen vertellen.

4. Cross-train uw bedienend personeel

U moet uw medewerkers inzicht geven in hoe een restaurant werkt, en een van de beste manieren om dit te doen is door ze cross-training te geven. U kunt bijvoorbeeld uw nieuwe servers cross-trainen met het hostteam voordat u met het bedienend personeel gaat werken. Op dezelfde manier kun je ze laten crosstrainen met de foodrunners.

In de leer van de gastheer/vrouw kunnen de nieuwelingen de eetzaalsecties en de tafelnummers leren kennen. Met de foodrunners kunnen ze begrijpen hoe ze eten aan de juiste klant kunnen bezorgen, samen met bedrevenheid in het menu en hoe de voedselselecties eruit zien.

5. Volg een ervaren server

Beginnende werknemers moeten in eerste instantie schaduwsessies uitvoeren met ervaren servers voordat ze hun training voltooien. Dit is wanneer de neofieten optreden als assistenten van de professionals. Als onderdeel van de training moeten de nieuwe medewerkers leren hoe ze bestellingen moeten opnemen en het kassasysteem moeten gebruiken, nevenwerk moeten roteren, kennis moeten opdoen over waar de items worden opgeslagen, samen met de indeling van het restaurant en de sluitingsprocedures .

6. Menu-items uitproberen

Dit kan een geanticipeerd onderdeel van de training zijn. Nadat ze een trainer hebben geschaduwd, zijn newbie-servers nodig om de menu-items van het restaurant uit te proberen. Dit is essentieel voor hen om aanbevelingen te kunnen doen of vragen te beantwoorden over het voedsel dat wordt geserveerd.

Houd er rekening mee dat uw bedienend personeel moet weten hoe ze beschrijvende details over uw eten moeten doorgeven, inclusief informatie over allergenen en dat dagschotels onder andere gemakkelijk moeten worden voorgedragen. Dit deel van de training is ook feestelijk omdat het aangeeft dat het bijna voltooid is.

7. Onderga tests en rollenspellen

Dit segment wordt beschouwd als de laatste test voordat een beginnende server onafhankelijk begint te werken. Afhankelijk van het restaurant kan dit een langdurig proces zijn, waarbij een uitgebreide lijst met wijn- en bierselecties uit het hoofd moet worden geleerd.

De schriftelijke test omvat meestal het beoordelen van de kennis over het menu tot aan het handboekbeleid. Dan wordt er een rollenspel gedaan waarbij de server wacht op een beheerder. Op dit gedeelte worden veelvoorkomende interacties uitgevoerd en getest, voor een duur van slechts enkele minuten. Als de nieuweling slaagt, is zijn training voltooid.

8. Doorlopende en continue training

In de loop van de tijd kunnen de lay-outs van uw menukaart en uw restaurant, evenals andere richtlijnen, veranderen. Deze leerpunten moeten dus worden geïmplementeerd als een doorlopende trainingsprocedure voor al uw servers. Met een doorlopend trainingsprogramma kunt u de productiviteit van werknemers verbeteren terwijl u uw beleid bijwerkt in combinatie met branchevoorschriften. Ook de arbeidsvreugde wordt vergroot, waardoor de omloopsnelheid wordt verlaagd.

9. Stimulansen creëren en verstrekken

U moet werknemersbetrokkenheid stimuleren, dus het is verstandig om prikkels te bieden voor de prestaties van uw werknemers. Heb je servers die graag continu bijgeschoold worden? U kunt hen voorzien van gratis maaltijden, loonsverhogingen of voorkeursparkeerplaatsen. Hoe zit het met servers die de meeste hapjes of alcohol verkopen? U kunt ze wekelijks cadeaubonnen geven. Door het werk van uw medewerkers te stimuleren, kunt u uw werkplek leuk en optimaal productief maken.

Conclusie

Het trainingsprogramma dat u voor uw werknemers moet implementeren, moet gedetailleerd en doorlopend zijn. Bedenk dat een eenmalige training inspannend en overweldigend kan zijn en de neiging kan hebben om te worden vergeten. Door voortdurende en consistente training kunt u uzelf als restauranteigenaar en uw medewerkers voorbereiden op wederzijds succes. Dit is cruciaal voor uw bedrijf en vestiging om uitstekend te functioneren en competente en voorbeeldige service te leveren.

Lees: Trends in restaurantmenu's die u in 2022 zult zien

We hebben covers geproduceerd voor toonaangevende merken, waaronder

We zijn er trots op dat we FSC®-gecertificeerd zijn

Meer informatie >