Welke bewoordingen worden op menu's gebruikt om voedsel te markeren dat zonder gluten is bereid?

What wording is used on menus to highlight food prepared without gluten?

De termen "glutenvrij" of "glutenvrije ingrediënten" gebruiken

De nieuwe EU-regelgeving inzake voedselinformatie zal een enorme impact hebben op de horeca, maar ook op klanten met voedselallergieën of -intoleranties. Voor foodserviceproviders leveren de woorden "glutenvrij" en "geen glutenbevattende producten" over het algemeen moeilijkheden en mogelijkheden op.

Er zijn allergiekaarten beschikbaar

Grafieken zijn vaak toegankelijk op de website van het restaurant of op de locatie; voor de coeliakie- of allergieconsument kunnen ze echter negatief zijn omdat ze veel rood bevatten om te laten zien wat niet beschikbaar is, en het lezen van de kleine tekst vereist een vergrootglas.

Het is mijn ervaring dat veel werknemers de grafieken niet begrijpen, en bedrijven verschillen in de manier waarop ze informatie verstrekken, dus als consument kan het lang duren om jezelf te trainen om de grafiek te begrijpen!

Vergroot uw klantenbestand door coeliakiepatiënten op uw menukaart te zetten.

Het glutenvrije aanbod van de foodservicesector zal naar verwachting £ 100 miljoen waard zijn; als daar nog andere allergieën bij komen, kan dit cijfer verdrievoudigen als de horeca bereid is de problemen van dit type klant op zich te nemen.

Menu's die glutenvrij zijn

welke bewoordingen worden gebruikt op menu's om voedsel te markeren dat zonder gluten is bereid

Grote bedrijven zijn op de glutenvrije en zuivelvrije kar gesprongen, maar doen ze het goed? Is het acceptabel om zonder voorafgaande toestemming producten over te zetten van een regulier menu naar een speciaal menu, en zijn de medewerkers getraind in het omgaan met verzoeken en verwachtingen van klanten wanneer speciale menu's worden aangeboden?

Aan de andere kant hebben MKB-bedrijven minder snel een duidelijk menu en geven ze er de voorkeur aan bestaande producten van hun hoofdmenu te wijzigen om te bestellen, omdat ze meer flexibiliteit hebben, waardoor de keuken kan voldoen aan eisen die niet typisch zijn. Moet catering voor klanten met coeliakie echter de norm worden? De EU-wet FIR 1169/2011 zal er in grote mate toe bijdragen dat klanten de informatie krijgen die ze nodig hebben om een ​​weloverwogen beslissing te nemen over waar ze veilig uit eten kunnen gaan, en dat bedrijven deze informatie standaard aanbieden.

Grotere ketens geven glutenvrije informatie en regels op hun websites; dit materiaal is echter niet noodzakelijkerwijs nauwkeurig en kan worden verstrekt door hun marketingafdeling, die niet over de nodige kennis beschikt. Het beleid op internet kan vaak aanvoelen als een afvinkoefening: ik heb gemerkt dat de meeste werknemers, zelfs managers, gewoonlijk niet geleerd hebben hun eigen allergieregels te begrijpen.

1169/2011 EU-regelgeving inzake voedselinformatie

De EU FIR, die op 13 december 2014 van kracht wordt, verplicht alle horecazaken om allergie-informatie, waaronder glutenbevattende granen, schriftelijk te publiceren.

De server kan bepaalde informatie mondeling verstrekken, maar de details moeten duidelijk en consistent zijn en er moet op verzoek meer back-upinformatie beschikbaar zijn.

Onbedoelde allergieën vallen daarentegen niet onder de bestaande regelgeving (kruisbesmetting). De FIR heeft echter een punt dat de mogelijkheid zal bevatten om in de toekomst een regeling in te voeren over de gevaren van kruisbesmetting, nadat aanvullend onderzoek naar drempels is afgerond.

Gevaren van kruisbesmetting die worden gecommuniceerd, kunnen als een voordeel worden beschouwd.

Bedrijven moeten zich ervan bewust zijn dat mensen met coeliakie of glutenintolerantie meer willen weten over de gevaren van kruisbesmetting in hun bedrijf, dus een algemene opmerking als "alle maaltijden kunnen gluten bevatten" is niet nuttig, ook al is het risico op contact minimaal .

Het hebben van een allergiebeleid dat de best practices van uw bedrijf schetst, kan vertrouwen geven, en het verstrekken van deze informatie zal aantonen dat uw bedrijf bereid is om klanten met coeliakie tegemoet te komen door hen in staat te stellen het risico te beoordelen en geschikte bestellingen te plaatsen.

Glutenvrij certificaat

Om onafhankelijk bewijs te krijgen van de glutenvrije status van uw producten en om aan de toenemende eisen van klanten te voldoen, moet u een glutenvrije certificering verkrijgen.

Glutenvrije producten worden over de hele wereld steeds populairder. Het zal naar verwachting groeien van $ 5,6 miljard in 2020 tot $ 8,3 miljard in 2025. Een groeiend aantal mensen wordt gediagnosticeerd met coeliakie of glutengevoeligheid in de Verenigde Staten en Europa. Dit is een cruciaal onderdeel van marktuitbreiding. De meeste recente ontwikkelingen in deze sector kunnen echter worden toegeschreven aan de overtuiging van de consument dat glutenvrije producten gezonder zijn dan glutenbevattende maaltijden. De vraag is ook gestimuleerd door een sterke aanwezigheid in de detailhandel en overheidsinitiatieven in bepaalde gebieden. Het verkrijgen van certificering helpt kopers van glutenvrij voedsel gerust te stellen dat uw artikelen aan hun behoeften voldoen.

We hebben covers geproduceerd voor toonaangevende merken, waaronder

We zijn er trots op dat we FSC®-gecertificeerd zijn

Meer informatie >